A kereszttrl ltalban...
2007.03.16. 22:00
Hogyan kell s mit jelkpez szmunkra?!
A keresztt az egyik legismertebb keresztny jtatossgi forma. Mai formjban 14 stcibl (vagy llomsbl) ll, amelyek Krisztus vgs szenvedst jelkpezik. Minden stcinl a kegyeletet vgz hv az r szenvedsn elmlkedik. A kereszttjrs a szentfldi zarndoklatokat eleventi fl, amelyek sorn a zarndokok Krisztus szenvedsnek helyeit kerestk fl.
Eredete, kezdeti trtnete: A szentfldi zarndoklatok mr a keresztnysg els szzadaiban megkezddtek -- Szent Jeromos s az els keresztny rk emltik azokat. Eredete taln az a hagyomny, hogy a Boldogsgos Szz vgigjrta Fia szenvedsnek helyeit annak mennybemenetele utn. Ezt Szent Brigittval kzlte egy ltomsban (lsd Adrichomius: Theatrum Terrae Sanctae et biblicarum historiarum cum tabulis geographicis [Kln 1590]).
Krisztus passijnak tisztelete a XII., XIII. szzadban szles krben elterjedt, miutn a szentfldi kereszteslovagok hazatrtk utn emlktblkat lltottak azokrl a helyekrl, amelyeket a harcok folyamn vgigjrtak. Ez a fajta passi-tisztelet a kis-Jeruzslem nevet kapta. Palesztnn kvl a mai keresztthoz hasonl, szervesen sszetartoz llomsokat elszr Bolognban a San Stefano templomban lltottk fl mr az V. szzadban. A XV. szzadra a passira emlkeztet kegyhelyek egyttese mr ltalnos volt. Cordovai Boldog Alvarez, O.P. a Cordova melletti kolostorban lltott fl ilyen keresztutat. Az gostonrendi Fabriano Pter s Jnos is ugyanezt tette. A ferencesek antwerpeni rendhznak temetjben is lltottak fel keresztutat ugyanebben az idben, st taln mr a szzad elejn -- ott az llomsok a Szz ht fjdalmnak feleltek meg.
Amikor a ferencesek 1342-ben tvettk a szentfldi helyek felgyelett, egyik cljuknak azon szent helyek s Krisztus szenvedse tiszteletnek elterjesztst tettk. Ez a tisztelet a kereszttban nyert kifejezst. ltalnoss vlt kolostoraikban, rendhzaik kpolnjban, azokban a templomokban, ahol k szolgltak -- s innen aztn vilgszerte elterjedt az sszes plbniai templomra is. A XVIII. szzadban a ferences Porto Maurizii Szent Lnrd olyan lelkesen terjesztette a keresztti jtatossgot, hogy a keresztt prdiktornak neveztk el. Hsz v alatt, 1731 s 1751 kztt, 572 keresztutat lltott fl. Az llomsok szmt, a keresztt fellltsnak helyt, krlmnyeit s az jtatossg mdjt XII. Kelemen ppa szablyozta s egysgestett az 1731-ben kiadott rendeletben.
3. Gyakorlata A keresztthoz nincsenek elrva meghatrozott imk. A szzadok folyamn kialakult s jvhagyott gyakorlat szerint mgis ajnlatos a kvetkez mdot kvetni:
(1) Elszr felindtjuk a tkletes bnatot: ,,Urunk, Jzus Krisztus. Te a mi vtkeinkrt vllaltad a keresztt szenvedseit. Teljes szvembl bnom minden bnmet, melyekkel Tged, vgtelenl j s szeretetre mlt Istenem, megbntottalak. Most kvetni akarlak a keresztton, hogy kifejezzem szinte hlmat s szeretetemet irntad. Krlek, fogadd ezt engesztelsl mind a sajt vtkeimrt, mind msok bneirt. Add meg lelkem dvssgre, vagy egy tisztttzben szenved llek javra azt a bcst, amit Egyhzad ltal a keresztt vgzinek megengedtl. Amen.'' (2) Minden stci eltt trdet hajtunk s ezt mondjuk: Imdunk Tged, Krisztus s ldunk Tged, mert a te szent kereszted ltal megvltottad a vilgot! (3) Nhny percig szemlljk minden egyes stci kpt s elgondolkodunk az esemnyrl, ami ott trtnik. (4) Egy-egy stci vgn elmondunk egy Miatynkot s dvzlgyet. Az egsz keresztt vgn ugyanezt imdkozzuk a ppa szndkra, aki Krisztus fldi helytartja. Ezzel kifejezzk az Egyhzzal val kzssgnket s hsgnket. Ez is felttele annak, hogy a teljes bcst elnyerjk. Beteg s ids emberek, vagy akiket slyos okok akadlyoznak, nem tudnak a templomba menni, hogy ott vgezzk a megszentelt keresztutat. Pedig ppen k osztoznak legjobban a keresztet hordoz Jzus sorsban. Ezrt az Egyhz megknnytette szmukra ezt a gyakorlatot s a bcs elnyerst. Elg, ha egy feszletet vagy rzsafzrt tartanak a kezkben, amely erre a szndkra van megldva, s gy gondolatban kvetik Jzust a keresztton.
A keresztt valban ,,lelkigyakorlat'': szemllds, elmlkeds s imdsg. Mintha ugyanabban az idben szemlyesen jelen lennk, gy nzek minden esemnyt, ltom magam eltt az embereket s hallom hangjukat.
A ,,kontemplatv'' vagyis szemlld let titka az egyidejsg. A mlt s jv esemnyei klns mdon sszefondnak a jelen idben, ltjuk a legmlyebb sszefggseket. Mekkora lelki rm ez a vilgos-lts! Jzus lete tkletesen ,,kontemplatv'' volt. Szletstl kezdve llandan a kereszt s feltmads szemlletben lt. Ezt az istenemberi ntudatot sugrozza minden szava s tette. Tbbszr is rszletesen beszlt jv sorsrl, hogy felksztse bartait a nehz napokra. Tudta, hogy szenvedse riban mr nem lesz sem ideje, sem ereje, hogy magyarzzon nekik. De akkor k emlkeznek majd minden korbbi szavra s tettre, s gy lassan felfogjk a kereszt s feltmads misztriumt.
Ha megfontoljuk ezt a tnyt, megrthetjk, hogy a keresztt egyes llomsain valban Jzus korbbi szavai visszhangzanak.
Amikor Jzus sztlanul hromszor is sszeroskad a keresztfa slya alatt, ugyanaz ismtldik szvben, amit elz jjel tlt az Olajfk hegyn. Most vonz pldjval mutatja azt a hitet s szeretetet, amelyet hirdetett. Ezt ltjuk azokban a prftai zsoltrokban is, amelyeknek egy-egy mondatt hangosan megismtli a kereszten. Gondolhatjuk, hogy ezeket a zsoltrokat akkor vgig elmondja magban. jl tudja, hogy minden beteljesedik. Hiszen maga volt az, akirl a prftkban mkd Llek ,,elre hirdette a Krisztusra vr szenvedst s a rkvetkez megdicslst'' (1Pt 1,11).
Hasonlkppen, amikor Szz Mrinak sztlanul kell nznie fia szenvedseit, lelkben visszhangzanak az angyali dvzlet s a gyermek Jzus szavai is, mindaz, amit azta ,,szvben rztt'' (Lk 2,52).
Jzus fldi letnek cscspontja a kereszt volt. Szinte minden szava s tette ebben az ldozatban srsdik. Ezrt amikor a keresztutat gy szemlldve vgezzk, jra s jra esznkbe jutnak korbbi szavai s tettei, melyeket ezen az ton egyre vilgosabban megrtnk.
(A keresztt, Szent Istvn Trsulat, 1986)
Megjegyzs: A kereszttak a Pzmny Pter Elektronikus knyvtrbl szrmaznak!
|